Nytt magasin hyllar hemlösa

Hemlöshet är det nya laxrosa. Ett nytt magasin från personerna bakom Café säljer drömmen om det fria och trendiga livet som hemlös.

Om du ännu inte är bekant med begreppet ”homeless chic”, ska du höra upp nu. Enligt ett nytt exklusivt magasin som kommer till hyllorna på fredag, blir den nästa stora trenden att vara hemlös.

I magasinet Café Homeless hittar man bland annat modeserier med hemlösa från hela Norden, som poserar på öde bangårdar och offentliga toaletter, eller som röker hasch i en barack. Dessutom finns bidragsguider och intervjuer med kända svenskar som Kristin Kaspersen och Zlatan, som berättar om drömmen om att leva på gatan.

Estetik och drömmar ersätter Situation Stockholm och Faktum

Det är förlaget Gegmont som skapat magasinet. Lanseringen av Café Homeless sker en kort tid efter att förlaget haft stora framgångar med magasinet Café, som fokuserar på framgång och lycka med allt vad det innebär i fråga om vuxenleksaker och löjrom.

”Vi vill ju inte bli anklagade för att vara materialistiska och ensidiga, så därför ser vi det som en naturlig utveckling att skapa ytterligare ett magasin som beskriver mer basala värden”, säger förläggaren Mona Egg, och tillägger att det nya magasinet ska innehålla lika delar estetik och drömmar.

Nya Café Homeless ersätter de hemlösas tidning Situation Stockholm och Faktum, som sålts i över tjugo år. Det nya magasinet kan köpas i de mest exklusiva mode- och livsstilsbutikerna i Göteborg och Stockholm men säljs även av de nuvarande tidningsförsäljarna på gatan.

Prestigefyllt att vara hemlös

Bland säljarna av den nu hädangångna Situation Stockholm väcker fusionen med Gegmont entusiasm.

”Jag är så glad att några fina människor fått upp ögonen för det häftiga i att bara äga ett liggunderlag och en själavärmare (flasköppnare, red.)”, säger Benny, 48, som levt på gatan i mer än 20 år. Benny backas upp av en man som bara vill kallas Felix. Enligt Felix har de hemlösa länge varit first movers på livsstilsfronten:

”Som hemlös går man in i att ha sin egen stil. Alltså, om det inte var vi som uppfann återvinningstrenden, vem i hela världen var det då?”

Ordföranden för de hemlösas organisation, STRAND, Per Slottsberg, spår att magasinet kan ha en positiv effekt på befolkningens inställning till hemlösa.

”Café Homeless kan visa svenskarna att en tillvaro som hemlös också kan vara meningsfull. Äntligen blir det prestigefyllt att vara hemlös – något vi kämpat för i många år”, säger Per Slottsberg.


Översättning: CE översättningsbyrå

[social_warfare]

Återvinning – Myt eller fakta

Återvinning har utövats under största delen av mänsklighetens historia och de senaste decennierna har den blivit en viktig del i kampen mot miljöförstöringen, men många

Hipster överväger att raka mustasch

“Jag vet inte om det är ironiskt längre eller en ironisk kommentar till ironi eller… Det gör mig bara förvirrad”, uttalar DJ och modebloggare från

error: Innehållet är skyddat!