Intellektuell författare: Hjälp, jag kan inte låta bli att ta emot reklampengar från storkapitalet

Alla räknade med att dansken Knud Romer sagt ett entydigt farväl till reklambranschens frestelser, när han 2007 emottog det prestigefyllda priset De Gyldne Laurbær för sin självbiografiska roman, “Den som blinker er bange for døden” (Den som blinkar är rädd för döden, red). Dessförinnan hade han gjort en cold turkey från reklambranschen genom att – i rikstäckande tv – avslöjat hur han dolde budskapet “det smakar dynga” i ett inslag om en känd kakaodryck.

Inte desto mindre kan man nu höra författarens distinkta stämma hylla ett it-företags kommunikationslösningar.

I reklamen är Romer fylld av okaraktäristisk optimism och upplyft röst när han avrundar de trettio sekunderna med orden “framtiden är ljus”.

Gillar att hänga med glamourösa människor som inte känner Günter Grass

När Dagens Dagblads utsända knackar på författarens dörr är Knud Romer enligt egen utsago på väg att lägga sista handen vid en extremt litterär essä om Goethes färgläras betydelse för mycket långa verb. När han konfronteras med den överväldigande dokumentationen för sin reklammedverkan, erkänner han dock snart att han nog en gång missbrukat sin kreativa talang för syften som inte främjar den finkulturella världslitteraturen.

“Det var bara den enda lilla filmen. Bara för gamla tiders skull – och de roliga människorna”, snyftar författaren med ansiktet gömt i händerna, innan han försöker ursäkta sig.

“Och alltså, det är ju inte för det att reklamen helt saknar estetiska kvaliteter och en fin poesi”, försöker han innan han till slut erkänner det oundvikliga.

“Nej, det stämmer inte. Jag föll för det eftersom jag är hooked på branschen, glamouren och ruset att hänga med folk som inte ens hört talas om Günter Grass. Jag är en usel, usel människa”, säger Knud Romer och sjunker långsamt tillbaka i soffan, där konceptutkastet till kampanjer för Haribos lakrits ligger utspridda.

Fruktar en Fauli

Flera litteraturkritiker som Dagens Dagblad talat med fruktar nu att Knud Romer kanske kommer att gå så långt som till att använda sin egen syndaflod framför kommersialismens glittrande altare som en tveksam konstnärlig drivkraft. Skräckexemplet här är Søren Faulis (känd från Toms Chokolade, KiMs chips och absolut inget annat, red.) tv-serie “Deroute”.

Dagens Dagblad har försökt få en kommentar från danska Weekendavisens litteraturkritiker, Lars Bukhdal, som emellertid låst in sig gråtande i ett mycket snävt författarskap, varifrån han vägrar att komma ut.


Översättning: CE översättningsbyrå

error: Innehållet är skyddat!