Kvinnor ny målgrupp för bilindustrin

Kvinnor som besöker bilmässor kommer inom en snar framtid upptäcka att de erbjuds en ny serie bilar vars namn är framtagna för att direkt tilltala deras smak. De kommer inte längre bli påprackade bilar med torra egenskaper och finesser så som ”Tystgående” och ”Sportig”. Från och med nästa månad kommer de att erbjudas ”Kurviga” och ”Naturliga” bilmodeller – namn som garanterat tilltalar den moderna kvinnan.

Den här sortens feminin marknadsföring är framtaget av Björn Sjögren på Sockergull Marknads AB, marknadsföringskonsulter med inriktning mot bil-, fiske- och jaktprodukter för kvinnor.

”Det hela började med sportbilarna”, förklarar Sjögren för Dagens Industris reporter. ”Vi såg biltillverkare sälja dessa slimmade och strömlinjeformade bilar till män genom att ge dem märkliga machonamn som tilltalade deras inre grottman. Om Volvo hade marknadsfört sin senaste modell som ’Liten men naggande god’ till exempel, hade ingen köpt den. Men genom att kalla den ’Den rymliga sportbilen’ tilltalade den genast en stor grupp av tunnhåriga, medelålders kommunalråd som alltid drömt om bilen som både rymmer frun, barnen, svärmor och en extra golfbag.”

Detta tankesätt har nu överförts till marknadsföring för kvinnor och bilindustrin fullkomligen spottar ur sig slogans som ”Med plats för många matkassar” och ”Finns i många fina färger”. Den senaste tidens nedskärningar inom bilindustrin har tvingat tillverkarna att ta till nya djärva marknadsföringsknep för att kompensera förlusterna under kvartal tre.

Sjögren fortsätter: ”Vi tog det lag av överkvalificerade forskare och experter som kom på slogans som ’Den rymliga sportbilen’ och ’Den tystgående familjebilen’ och bad dem komma på namn som skulle tilltala kvinnor på samma sätt. Hitintills har vi fått fram slogans som ’Bruksanvisning medföljer’ och ’För dig som är mycket mer än bara mamma’ och våra förväntningar är höga inför ’Med stort och rymligt baksäte’ vilket kanske endast tilltalar en speciell grupp kvinnor från storstäderna. Vi har kommit fram till att kvinnors sätt att tänka är mycket speciellt, så förslagen ’Vampigt värre’ och även uppföljaren för C-klassen ’Svampigt värre’ är en vild chansning.”

Somliga spekulerar huruvida kvinnor faller för den här sortens grupptrycksmarknadsföring på samma sätt som män gör. Men Roger Steinberg på tidningen AutoBilen förklarar för oss: ”Kvinnor är lika lättlurade som män och faller även de för den här sortens kluriga påhitt, se bara på sminkindustrin. Sen tidernas begynnelse har ingen man någonsin uppmärksammat en kvinnas ögonfransar, trots detta spenderar kvinnor flera miljarder varje år för att få glansiga, gnistrande och fylligt böjda fransar med återfuktande formula. När vi kommer in på Steinbergs egen frus ögonfransar erkänner han villigt att han aldrig ens reflekterat över huruvida hon ens har några.

Elakt kreativa förbannelser

Må din diskmaskin fatta eld och brinna i evighet! Må din ko mjölka kaffesump! Må dina mjäll snöa för alltid! Må du tillbringa resten av

SVT söker ny vd

Sveriges Television söker en ny vd som ska styra och ha ansvaret över alla medarbetare på SVT. Vi tror att du är i medelåldern och

error: Innehållet är skyddat!