Ungt kreativt företag erkänner: Vi vet inte vad vi tjänar pengar på

DropKick Media Inc. har 34 anställda, även om inte ens chefen vet var pengarna till löner och hyra kommer från. Ett gemensamt drag inom hela branschen, menar revisor.

Trots att det Kungsholmenbaserade företaget DropKick Media Inc. avlönar en grupp unga och kreativa medarbetare, vet inte ens företagets VD hur de tjänar sina pengar.

Den överraskande upptäckten gjordes då företagets VD, den utbildade kaospiloten Andreas Richter, och deras executive mind manager, Eric von Bartels, en dag spelade fotboll i företagets ‘relaxperience lounge’.

“Det slog mig plötsligt att jag faktiskt inte vet var våra pengar kommer ifrån. Alltså det är ju inte det att vi inte gör något. Vi dricker till exempel riktigt mycket kaffe med italienska och franska namn, och nätverkar en del med andra i branschen, både i nattlivet och på caféer.

Och så ritar någon emellanåt roliga teckningar, eller ser vi små klipp på Youtube. Men jag menar, när man tänker på det, skapar vi ju reellt inget av värde”, berättar den 33-årige VD:n.

Efter en undersökning bland alla DropKick Medias medarbetare framkom flera idéer om var pengarna kommer från kom. Vissa menade att de tjänades in genom att förbättra överdrivna pitchar och dåliga PowerPoint-presentationer medan andra trodde att det var möten där medarbetarna ler lite för mycket och länge över sina egna idéer som gav svarta siffror i resultaträkningen.

Men i slutändan visade sig att inget av dessa resulterade i några intäkter.

Ingen svindel

Efter skandalen med IT-factory blev Andreas Richter därför orolig över att hans företag också var byggt på en bluff.

“Eftersom ingen annan heller vet var våra pengar kommer ifrån blev jag naturligtvis nervös. Hade jag helt omedvetet skapat en kriminell verksamhet?” frågar sig Andreas retoriskt.

Lyckligtvis avslöjade en extern revision inga tecken om orent spel, och revisorn kunde lugna Andreas Ricther med att det inte var någon onormal situation.

“Revisorn förklarade att det faktiskt är gemensamt för stora delar av branschen. Det är uppenbarligen inte någon som faktiskt vet vad de tjänar pengar på”, berättar VD:n.

Det bekräftades när Andreas träffade ett par kollegor vid en kombinerad poesiuppläsning och branschsammankomst på Den glada Kossan på Östermalm.

“De fnissade lite när jag frågade men medgav att alla nog visste det. De var faktiskt förvånade över att jag inte hade upptäckt det tidigare. Någon drev med mig och frågade om jag seriös trodde att någon ville betala för att vi hade möten och drack macchiato. Men helt ärligt hade jag inte ifrågasatt det tidigare”, säger Andreas.

Att pengaflödet på det sättet uppenbart uppstår ur tomma intet för arbete som ingen egentligen har användning för, är dock något som Andreas Richter menar är ett problem.

“Alltså, humlan kan ju inte heller flyga men gör det i alla fall, och där tänker jag att vår situation är väldigt lika” menar den unga VD:n.


Översättning: CE översättningsbyrå

[social_warfare]

Humanist förvärvar verklig kompetens

En 26-årig student i idéhistoria fick en chock när något han lärt sig på universitetet visade sig kunna användas i den verkliga världen. Martin Snickardotter

error: Innehållet är skyddat!