Matproducenter ställer sig bakom krav på mindre portioner

Många matproducenter har ställt sig bakom de senaste kraven från medicinsk expertis, nämligen att storleken på kolesterolhaltiga produkter som till exempel chokladkakor, chips och hamburgare skall minskas.

Ledande näringsfysiologer är rädda att problemet med att befolkningen i västvärlden äter för mycket, delvis kan bero på storleken på de portioner som erbjuds. Om storleken på dessa portioner hade minskats, hoppas man även att andelen överviktiga människor bland befolkningen minskar dramatiskt.

Ställda inför dessa bevis har många matproducenter nu överraskat genom att ge kampanjen sitt stöd. En talesman för industrin sade till och med att man var beredd att gå ännu längre: ”För att maximera effekten av kampanjen mot övervikten, har vi beslutat oss för att inte sänka priserna på våra nya, mindre produkter”, bekräftade han. ”På detta sätt kan vi försäkra oss om att folk inte bara köper fler varor av samma sort och på så sätt försvårar problemet.”

Men detta kan också leda till att matproducenterna kan komma att tyngas av allt högre vinster. ”Ja, vi tror att detta kan komma att bli en olycklig bieffekt av vårt ställningstagande mot en ohälsosam, modern diet, men vi tror att vi har tillräckliga finansiella verktyg för att kunna hantera den konsekvensen”, ansåg talesmannen.

Globalt sett är dock resultaten av den nya kampanjen inte helt entydiga. De som testades i USA, när storleken på deras hamburgare minskades från ”Huge” till ”Enormous” sade sig inte märka någon större skillnad, medan etiopier som fick storleken på sina dagliga risskålar halverade erkände att de kände ”vissa hungerkänslor” under det följande dygnet.

error: Innehållet är skyddat!