Hur du förebygger och botar utbrändhet

Sluta förneka

Lyssna till din kropps visdom. Börja att öppenhjärtligt erkänna stressen och jäktet som har gjort sig gällande både fysiskt, psykiskt och känslomässigt.

Arbetsgivarnas mening: Arbeta tills den fysiska smärtan tvingar dig in i medvetslöshet.

Undvik isolering

Gör inte allting ensam! Utveckla eller förnya umgänget med vänner och familj. Närhet skänker inte bara nya insikter, utan motverkar också oro och depression.

Arbetsgivarnas mening: Stäng dörren till ditt kontor och lås den inifrån så att ingen distraherar dig. De försöker bara fördärva din produktivitet.

Förändra dina levnadsförhållanden

Om ditt jobb, din relation, en situation, eller en person håller på att dra ner dig i det svarta hålet, försök att förändra dina villkor, eller om nödvändigt, sluta respektive gå din väg.

Arbetsgivarnas mening: Om du känner att något håller på att dra ner dig, förträng dessa tankar. Detta är svaghet. Drick mera kaffe.

Slå av på tempot

Precisera de områden eller omständigheter som framkallar det mest intensiva tempot och arbeta med sikte på att lätta på trycket.

Arbetsgivarnas mening: Öka tempot. Maximalt tempo är lika med maximal produktivitet. Om du finner att du är avslappnad och tänker på det som varit, utövar du troligen en skadlig inverkan på ditt tillfrisknande.

Sluta engagera dig för mycket

Om du vanemässigt tar på dig andra människors problem och ansvar, lär dig att med stil dra dig ur. Försök att engagera dig lite i dina egna problem.

Arbetsgivarnas mening: Försök alltid att göra allting. Du ÄR ansvarig för allt. Kanske har du inte läst igenom dokumentet där det redogörs för vilka dina arbetsuppgifter är.

Lär dig att säga “nej”

Du kommer att underlätta möjligheten att minska tempot genom att höja din röst. Detta innebär att neka till nya önskemål om eller krav på din tid och känslor.

Arbetsgivarnas mening: Säg aldrig nej till någonting. Det visar svaghet, och sänker forskningsvolymen. Skjut aldrig upp till morgondagen vad du kan göra klockan tolv på natten.

Börja att dra dig ur och delegera

Lär dig att delegera, inte bara i jobbet utan även hemma och hos vänner. I det här fallet innebär delegering att komma till din egen undsättning.

Arbetsgivarnas mening: Att delegera är ett tecken på svaghet. Om du vill ha något riktigt gjort, gör det själv (se punkt 5).

Ange dina värderingar på nytt

Försök att gallra bort de meningsfulla värderingarna från de tillfälliga och ytliga, de väsentliga från de oväsentliga. Du kommer att spara energi och tid, och börja känna dig mera samlad.

Arbetsgivarnas mening: Sluta tänka på dina egna problem. Detta är själviskt. Om dina värderingar förändras, kommer vi att göra ett tillkännagivande vid sammanträdet.

Lär dig att hålla jämna steg med dig själv

Försök att ta livet med måtta. Du har bara en viss mängd energi till ditt förfogande. Förvissa dig om vad du önskar och behöver i ditt liv, börja sedan att balansera arbete med kärlek, nöje och avkoppling.

Arbetsgivarnas mening: Ett balanserat liv är en myt bevarat åt eftervärlden av liberala konstskolor. Var inte dum: det enda som betyder något är arbete och produktivitet.

Sköt om din kropp

Hoppa inte över måltider, misshandla inte dig själv genom att hålla sträng diet, nonchalera inte ditt sömnbehov eller avboka tider för läkarbesök. Sköt om dig näringsmässigt.

Arbetsgivarnas mening: Din kropp tjänar ditt intellekt, ditt intellekt tjänar företaget. Utsätt intellektet för psykiskt tryck och kroppen följer efter.

Minska på oro och ängslan

Försök att hålla oro på ett minimum – den förändrar ingenting. Du kommer att få bättre grepp om din situation om du ägnar mindre tid åt att oroa dig och mer tid åt att ta hålla reda på dina verkliga behov.

Arbetsgivarnas mening: Om du inte oroar dig över arbetet, torde du väl inte vara så värst engagerad i det. Det ska vi nog hitta någon som är.

Behåll ditt sinne för humor

Börja införa humor och lyckliga ögonblick i ditt liv. Mycket få människor vidkänns utbrändhet när de har roligt.

Arbetsgivarnas mening: Jaså, du tycker arbete är roligt? Vi ska diskutera detta med din chef på fredag kl. 07.00!

Vett & etikett vid olyckor

Oavsett hur obetydlig olyckan var, klaga på smärtor i nacken/ryggen. Skyll alla gamla bucklor och repor på bilen på olyckan du just var inblandad i.

error: Innehållet är skyddat!