Ny e-handelssajt säljer sjukdomar på nätet

Den nya e-handelssajten e-sick har varit igång i lite drygt en månad. Försäljningen ökar stadigt och det är framför allt de mildare sjukdomarna som säljer.

”Vår populäraste produkt är endagsförkylningen,” säger Hans Wilson, VD på e-sick. ”Många ser chansen till en ledig dag utan att behöva känna sig alltför dåliga. Annars är det virussjukdomarna som dominerar på tio-i-topp-listan.”

”Vi vill inte vara ett företag som står för död och elände, därför säljer vi inte pest, ebola och andra dödliga sjukdomar. Däremot tycker vi att det är helt okej att ge bort en liten halsinfektion.”

Men allt är inte positivt. En del produkter har floppat rejält. Ett exempel är fotvårtan, ett annat är vattkoppor, som trots företagets ringa ålder redan är på väg ut ur sortimentet.

Hans Wilson har svårt att dölja sin förvåning. ”Fotvårtan är en av de bästa anledningarna man kan ha för att göra ett läkarbesök. Rätt placerad är den varken speciellt irriterande eller svårbehandlad, men ändå tillräckligt avancerad för att berättiga en tur till sjukhuset,” menar Hans. ”Vi tror att många istället väljer tandvärken, trots att den är både mer smärtsam, dyrare och svårare att bli av med. När det gäller vattkopporna så beror nog de sviktande försäljningssiffrorna mycket på omkostnaderna. Man ska köpa talk och puder och efterläkningen tar ofta ganska lång tid.”

Att vissa produkter sviktar påverkar inte företaget i stort. E-sick har visat att det går att driva framgångsrika e-handelsföretag, trots att markanden generellt går på knä. Sjukdomarnas kungar har blivit ett föredöme för företag som säljer sina varor på internet.

[social_warfare]
error: Innehållet är skyddat!