Tvättmedelsgiganter ser ingen väg framåt

Aktievärdet på Unilever och Proctor & Gamble sjönk dramatiskt i morse när bolagen annonserade att av deras metoder för att förnya tvättmedelscirkusen bara återstod två alternativ.

Efter att bekvämt ha delat marknaden mellan sig i 40 år, orsakade nyheten att bägge företagen inte kunde komma på en ny metod för att få människor att betala mer för samma sak panik bland aktieägarna.

“Detta är en mardröm”, säger en aktieägare. “Jag trodde att de åtminstone hade tjugo andra metoder för att täcka kläder i en tvättmaskin med tvättmedel. Deras aktievärde har nästan enbart vilat på att lansera en ny metod var femte månad, ta mer betalt, och sedan dra tillbaka det tidigare receptet. Men när man ser på saken, så har de använt nästan allting.”

För att göra saken värre, har upphovsmannen till originalreceptet, Arthur Matthews, dött 93 år gammal på en karibisk ö. Mr Matthews rapporteras ha fått 32 miljarder pund 1986 för att producera en lista över möjliga alternativ till enkelt tvättpulver efter att Unilever och Proctor & Gamble upptäckt att tvål bara kan förbättras till en viss gräns innan det bara blir verkligt bra tvål.

Det är tack vare Mr Matthews som plastbollen för flytande tvättmedel introducerades (nummer åtta på listan). Den introducerades försiktigt efter att de fabriksgjorda bollarnas bristfälligheter blivit välkända. Han var också ansvarig för superkoncentrerat pulver, den tvåfärgade tvättabletten och dess efterföljare, ekologiskt tvättmedel och direktapplicerat flytande tvättmedel.

Men när bolagen introducerade förslag nummer sexton, “kapseln” som bestod av flytande tvättmedel i en plastbox som löses upp i vatten, (ingen skopa, ingen boll, ingen röra), tvingades de medge att det nu bara återstår två andra format innan de måste gå tillbaka till pulvret som du häller i ett fack i maskinen.

“Vi har försökt allting”, säger chefen för Unilever. “Men efter sex månaders forskning, kreativa tankebankar, terapi och 850 miljoner pund, var det enda vi kom fram till att märka pulver med “Original” och gå igenom listan en gång till och hoppas att ingen skulle märka något. Det var dags att göra rent hus, så att säga.”

Ensamstående mammor är förtjusta över nyheten. “Det betyder att jag har råd att köpa fyra extra paket cigaretter i veckan”, sade en glad mamma när det avslöjades att ett paket tvättmedel skulle sjunka från 35 kronor till 5 kronor från och med nästa år. “Jag kan till och med fixa till håret för det.”

error: Innehållet är skyddat!