Vårmode för hemsidor: Allt handlar om skönhet

Fånga mig i en panna, jag smälter! Det har varit en lång, kall vinter för de modemedvetna, men om den här vårmodevisningen är någon indikation, så är den frigida, funktion-hellre-än-form trenden som har dominerat webbdesign som Helan över Halvan på smältpunkten. Från Google till Microsoft till Sports.com, är budskapet detta: ”Låt oss bara vara vackra.”

Inga mer torftiga, råa Yahoo-layouter som var lika varma och gosiga som en Rolodex. Istället är det Degas och spetsar, pasteller och blommor, moln och stearinljus. Mycket kvinnligt. Bra idé? Hmmm…

Det är framförallt en nyhet som modeutvecklarna är helt lyriska över: Microsofts ”lantliga, skimrande” stil, där tonvikten ligger på ”mjukt”, och där de skira spetsgardinerna precis täcker över de babyrosa länkarna för att ge ett kokett mysterium. Favorit: Microsoft associerar genom att använda vackra ord; ”Produkter”, till exempel blir ”onämnbarheter”, medan ”Vart vill du gå idag?” får ge vika för det mer charmiga, ”Visst är du vacker idag?”

”Vi har alltid varit mjuka i våra färgval, föredragit pasteller och mjuka highlights, men vår layout har varit bedrövlig, det medges,” sade Microsofts kraftfulle utvecklingschef till mig över kaffe latte och fniss åt det interna förhandsvisningspartyt. ”Vår vårstil är fräschare utan att vara, hoppas jag, fräck.

Så vad orsakade denna otroliga förnyelse? Jonathan Nelson, ansvarig för det trendiga webbdesignföretaget Organic, gav mig en bra anledning och ett darrande leende. ”Med alla friställningar och nedläggningar, så har det hänt så mycket tråkigt det sista året, så många av våra kunder sade att de bara ville känna sig vackra igen”.

En annan sajt som upplever ett Natalie Wood-ögonblick (åk och hyr West Side Story om ni inte förstår vad jag menar), är Sports.com, där det största interna bråket handlade om det förut så omfattande användandet av svart.

”Det är så lätt att svart blir dominerande, så man måste vara försiktig,” sade Gary Knopf, Sports talesman och före detta back i NFL, medan vi delade en frusen cappuccino. ”Vi ville ha tillräckligt med svart på sidan så att det tog fram de rosa skuggorna i navigeringsfältet.”

Låt oss tala om Google. ”Jag gillar verkligen vårt utseende nu, speciellt hur vi har lagt in en förgylld ram på förstasidan,” sade Googles utvecklingschef Larry Page när vi stod ensamma i en hiss. ”På vissa sätt kan vi inte tävla med Yahoo!, men jag tycker åtminstone att vi är mycket, mycket vackrare.”

Det finns emellertid en nackdel med förskönande. Även med höghastighetsförbindelser, kommer det att ta längre tid att ladda ner sidor. Men än så länge vinner esteterna. Som Ballmer sade till mig: ”Du kan inte stressa fram skönhet. Skönhet tar tid. Man vill inte bli påhoppad av den, man vill att den ska träda fram elegant, som Hepburn.”

”Audrey, inte Katherine,” tillade Ballmer. Naturligtvis!

Så vad är vackert? Definitionerna varierar, men de flesta designers är överens om att det är subtilt. Det är pasteller och blommor och dockor. En del kritiker på mässan insisterade på att alltför många sajter har gått förbi vackert och är farligt nära ”bedårande”. WWF.com till exempel, har gömt små inslagna jordgubbskarameller runt om på sidan. Om man klickar på dem, så pinglar de!

”Man måste dra en gräns någonstans,” sade Craig Kanarick, strategiansvarig på Razorfish, medan vi åt croissanter. ”Morgan Stanley kom till oss med tre vackra teman de ville använda: Minnie Driver, skymning och sann kärlek. Jag tyckte verkligen det var spännande med kärleksvinkeln, jag har alltid tyckt att sann kärlek är vacker, men då sade Jeff (Dachis, utvecklingschef på Razorfish): ’Sann kärlek är inte alltid vacker, vet du’, och jag sade: ’Visst, det är ju helt sant’. Plus att det var svårt att riktigt fånga den sanna kärleken på en sajt om ekonomistyrning.”

Men är alla lika hänförda över denna underbara förändring? Tyvärr inte. Den förre ICANN-ordföranden och nätgurun Esther Dyson, till exempel, skrek hela tiden: ”Alla de här sajterna ser ut som blomsteraffärer!” ända tills jag gav henne en örfil.

error: Innehållet är skyddat!