Surfare rädd för att hackers ska stjäla hans Visakortnummer 8099 0788 341 9800

Gustaf Svensson har varit på nätet sedan 1998, men enligt en ny rapport från Internets Personuppgiftsorganisation IPO vågar inte den 31-årige databasprogrammeraren göra ett enda onlineköp till, då han är rädd för att hackers eller marknadsförare ska stjäla hans Visakortnummer, 8099 0788 341 9800 giltigt tom 07/21, eller upptäcka att hans personnummer är 710819-3599, samt att han använder sin mors flicknamn som lösenord.

”Jag skulle vilja köpa en roman på till exempel Bokus, men hur vet jag att min information är säker?” säger Svensson, som säger att han var särskilt orolig för att hans hemliga telefonnummer, 08-89 22 92, skulle falla i någon reklamfirmas händer.

Svenssons svar var ett av de nästan 35 000 som samlats ihop av Internets Personuppgiftsorganisation, vilkas mål är att ”öka medvetenheten om hur sajter hanterar personuppgifter genom intensiva konsumentundersökningar och spridning av exceptionellt värdefull demografisk information.”

”Studie efter studie har visat att den personliga integriteten på internet är det viktigaste för de som surfar, och vår granskning bekräftar detta, då 80 procent av de som svarade sade att de inte vill ha sina personuppgifter offentliggjorda,” säger IPO:s vd Sandra Josefsson.

Vad som gör IPO:s undersökning unik, säger Josefsson, är detaljerna som man fått fram från de som svarat, och hur IPO planerar att använda den informationen i kampen för säkerheten när man surfar.

”Vi är så angelägna om att hålla det hemligt att vi vill dela med oss av våra upptäckter till andra grupper som påverkas, såsom marknadsföringsbolag, konsumentvarutillverkare och kreditkortsbolag,” säger hon. ”Vi gör detta för att vi tycker att marknadsförare, som ofta anklagas för att inte respektera människors personuppgifter, borde veta att det finns tusentals människor med en medelinkomst på 700 000 kronor, som inte vill ha sin information offentlig.”

”Genom att samla sådan personlig identifierbar information,” tillägger hon,” låter vi dessa hänsynslösa marknadsförare veta att dessa inte bara är namnlösa, ansiktslösa konsumenter, utan riktiga människor, med riktiga intressen, med riktig märkeslojalitet och riktiga giltiga kreditkort.”

I sann ”Öppen källkods”-anda, lovade Josefsson att IPO inte skulle undanhålla någon information, inklusive surfvanor, sjukjournaler och annan värdefull data, vilken på begäran kan sorteras i mängder av demografiska kategorier, och finns tillgänglig för 195 kronor. Att ta betalt för informationen, säger Josefsson, är ett sätt för IPO att försäkra att dessa tredje parter ”är lika intresserade av korrekt hantering av personuppgifter på internet som vi är.”

Susanne Damberg, som nämns i rapporten som en 29-årig trebarnsmamma som troligtvis skulle kunna köpa en medelstor fyradörrarsbil inom det närmsta halvåret, säger att hon är glad att hon var med i undersökningen. ”Jag är glad att det finns någon därute som kämpar den goda kampen för korrekt hantering av personuppgifter på internet,” säger Damberg. ”Jag skickade till och med tio vänners e-postadresser till IPO som jag vet skulle vilja registreras mot missbruk av personuppgifter när de surfar.”

[social_warfare]

Fabriksbeställningar rasar

Handelsdepartementet presenterade igår siffror som visar att svenska fabriksbeställningar rasat med hela 7,5 procent i förra månaden, vilket fick många att undra om fabriker inte

error: Innehållet är skyddat!